Raadcyclus Juni 2023 Raadsvoorstel Kromme IJsselgebied

Door Paul Nieveen van Dijkum op 9 juni 2023

Aan de orde is het raadsvoorstel Gebiedsperspectief Kromme IJsselgebied.

De woningnood is hoog en de wachtlijsten zijn lang voor IJsselsteinse woningzoekenden. Het Kromme IJsselgebied is een mooi en cultuur-historisch waardevol gebied, grenzend aan IJsselstein en zeg nou zelf “wie zou daar niet willen wonen en zich verbonden voelen met die historie?”

Het raadsvoorstel geeft het al aan: er worden allerlei onderzoeken gedaan en mogelijkheden verkend om te kunnen beoordelen of en in welke mate verantwoorde inpassing van woningbouw in het Kromme IJsselgebied mogelijk is in de toekomst. Voor de PvdA geldt dat we niet tegen woningbouw in dit mooie gebied zijn, op voorwaarde dat het woningbouwprogramma zorgvuldig wordt uitgevoerd en ingepast in het landschap, waarbij voor ons voorop staat dat maximaal wordt ingezet op bouwen voor sociale huur en betaalbare middenhuur en koop voor de lange termijn. De PvdA heeft geen behoefte aan een villapark voor de meer vermogenden.

De bestaande kaders ziet de PvdA als een set minimumvereisten en we worden graag positief verrast door ontwikkelende partijen die het beter willen en kunnen doen dan deze kaders aangeven om de toekomstige bebouwing toekomstbestendig en klimaatneutraal te realiseren.

Ontsluiting en Mobiliteit

Mobiliteit vinden wij ook bij de PvdA belangrijk, maar niet in de zin van automobiliteit. En dat is jammer genoeg vaak nog het eerste waar men aan denkt in termen van mobiliteit. IJsselstein kijkt al voorzichtig naar alternatieve mogelijkheden, ik wijs op de planontwikkeling voor Paardenveld Noord waar parkeren op één centrale plaats is voorzien met een mobiliteitshub en OV-halte op loopafstand. In termen van mobiliteit spreken wij liever van een goede ontsluiting van de wijk en dan zijn een goed OV, goede fiets- en wandelpaden de zaken waar we het eerst aan denken. Met D66, LDIJ en VVD dienen we een amendement in om het belang dat we hechten aan een goede ontsluiting van de wijk ook expliciet in het raadsvoorstel op te nemen.

De Christenunie vond in de commissiebehandeling een zinsnede in het raadsvoorstel over de inzet op woningbouw gericht op doelgroepen die geneigd zijn gebruik te maken van andere vervoersmiddelen dan de auto een magere onderbouwing, maar de PvdA ziet deze inzet als positieve invulling van de ambitie om voorrang te geven aan OV, fiets en voetganger.

Temporiseren? Geen goed idee.

Woningbouw in het Kromme IJsselgebied laat nog wel even op zich wachten en is misschien niet eens nodig als IJsselstein binnenstedelijk aan de vraag kan voldoen, of wanneer grootschaliger wordt ingezet richting Rijnenburg. Wellicht hierom vragen GroenLinks en CU in een motie om de plannen voor het Kromme IJsselgebied te temporiseren, in afwachting van herijking van de woonvisie in 2024. Realisatie van de binnenstedelijk bouwopgave lijkt met een aantal van 1.800 woningen te kunnen voldoen aan de vraag tot 2030-2040.

Toch is dit niet de weg die de  PvdA wil volgen. Wij zetten liever in op alle mogelijkheden die zich voordoen om zorgvuldig en binnen de afgesproken kaders aan de vraag naar diverse woonvormen tegemoet te komen. Bovendien is een plancapaciteit van 130% gewenst aan te houden om rekening te kunnen houden met uitval (niet alle plannen worden gerealiseerd leert de praktijk). De PvdA kiest nadrukkelijk voor het perspectief van de woningzoekende en trouw aan ons verkiezingsprogramma.

Zoals gezegd. met D66, VVD en LDIJ dienden we een amendement op het raadsvoorstel in om nog eens expliciet op te nemen dat Mobiliteit c.q. een goede ontsluiting een belangrijke randvoorwaarde is voor de ontwikkeling van het Kromme IJsselgebied. Want zonder goede ontsluiting kan deze woonbestemming zich niet goed ontwikkelen.

Participatieplan

Wethouder Edwin Tas geeft aan nadrukkelijk de bewoners van het gebied en omwonenden bij de participatie te willen betrekken. Ook de bewoners die zich eerder bij de gebiedsateliers fel tegenstander van bouwen in het Kromme IJsselgebied hebben getoond. Daarvoor gaat de wethouder desnoods persoonlijk bij deze bewoners langs om ze oer te halen hun inbreng te leveren.

Zowel ons amendement ontsluiting/mobiliteit als het raadsvoorstel worden aangenomen. De motie om de plannen te temporiseren van Groenlinks en Christenunie haalt het niet.

Paul Nieveen van Dijkum

“Betaalbaar wonen en leefbare wijken daar zet ik me voor in. Nu, en met uw steun ook straks.” Deze raadsperiode zijn we als PvdA beeldbepalend geweest op het ondewerp wonen door het woningtekort te blijven agenderen en zelf creatieve oplossingen aan te dragen. Dat ik werkzaam ben bij een grotere woningbouwcorporatie helpt daarbij. Woningbouw is

Meer over Paul Nieveen van Dijkum