Woningbouw Roba-terrein op losse schroeven?

9 maart 2024

Wil het college eigenlijk wel bouwen? Staat woningbouw op Roba-terrein wederom op de tocht?

Donderdagavond 7 maart heeft de IJsselsteinse raad vergaderd over een notitie op hoofdlijnen over woningbouw op het Roba terrein. Het bouwen van woningen op deze locatie in IJsselstein, is een lang gekoesterde wens van vrijwel alle politieke partijen, het college en zeker ook van inwoners en woningzoekenden.

Tijdens de commissievergadering bleek dat vrijwel alle fracties positief kijken naar woningbouw op deze locaties. Vanaf december 2023 zijn alle fracties betrokken bij het optuigen van deze ambities en konden alle fracties kaders meegeven. Zo werd aangegeven dat 30% sociale huur een harde eis van de raad in algemene zin zou zijn, evenals de eerder vastgestelde woonvisie.

Des te meer verbazing wekte het, dat vlak voor de vergadering, LDIJ en VVD, twee coalitiepartijen, met een aantal voorstellen kwamen waarin harde kaders stonden. Gelukkig lukte het GroenLinks nog om op voorhand contact op te nemen met de betrokken partijen. Wat blijkt? De gestelde eisen van VVD en LDIJ, op het gebied van parkeren bijvoorbeeld, blijken de haalbaarheid van het hele project in gevaar te brengen. “Iedereen wil hier woningen bouwen. Wij vinden het onacceptabel om het risico te lopen dat dit niet mogelijk is door deze eisen neer te leggen. Het financiële plaatje is ook niet gecontroleerd door indienende partijen. Daarnaast is het niet chique dat partijen hier niet eerder mee kwamen.”, aldus fractievoorzitter van GroenLinks, Sanne de Bruijne.

Raadslid Paul Nieveen van Dijkum van de PvdA is het daarmee eens. “Betaalbare woningen komen we tekort in IJsselstein. Zeker op deze locatie, bereikbaar en binnenstedelijk, moeten we benutten voor woningbouw. Het is echt van de zotte dat het college het Roba project nu voor de tweede keer op losse schroeven zet. Willen ze eigenlijk wel bouwen?”

Ook verbaast de PvdA zich over het feit dat het college geen rol ziet voor de gemeente bij parkeerregulering. Volgens de partij is dit een cruciale voorwaarde voor de exploitatie van een parkeerhub. “In de ogen van het college is een mobiliteitshub blijkbaar gewoon een parkeergarage”, aldus Nieveen van Dijkum

Even leek het erop dat de amendementen van LDIJ en VVD zouden worden ingetrokken, zodat de raad tot een unaniem besluit kon komen. Helaas kregen beide partijen zelfs bijval van hun coalitiegenoot CDA en daarmee werd de stemuitslag weer 15-7.

“Wij vragen ons echt af waar de partijen mee bezig zijn. Amendementen indienen die de haalbaarheid van een woningbouwproject naar beneden halen, is dat nu bouwen voor IJsselstein?”, aldus GroenLinks en PvdA.