Raadcyclus april 2023: Progressief meepraten en Conservatief tegenstemmen in IJsselstein

15 april 2023

Enkele weken geleden werd op verzoek van onze fractie een debat gevoerd over proef samenwonen bij een bijstandsuitkering. Als PvdA zijn wij van mening dat het onrechtvaardig is dat men direct heftig wordt gekort op de uitkering wanneer men wil samenwonen. Dat handelen uit wantrouwen is niet meer van deze tijd. In Tilburg is een pilot gedaan met proef samenwonen – de resultaten daarvan zijn uitermate positief. Men mag met behoud van uitkering zes maanden proef samenwonen. Zo kan men de eigen sociale huurwoning behouden en wordt iemand niet direct afhankelijk. Dat je na zes maanden alsnog gekort wordt is onrechtvaardig – maar goed, alle beetjes helpen!

In de commissie werd een mooi debat gehouden. De gehele oppositie zag hier wel wat in, hoewel ChristenUnie wel vraagtekens had bij de trend om ‘proef’ samen te wonen. En zelfs een deel van de coalitie leek positief. De LDIJ hield een vlammend betoog over de buitenproportionele controles in de bijstand en ook CDA was positief. Tijdens het debat kondigde wij dan ook direct een motie aan om te onderzoeken voor hoeveel mensen dit een mooie oplossing kan zijn.

En dat is dan weer te spannend. Want in de raadsvergadering van gisteren, is deze door LDIJ en VVD in een klap weggestemd. We zijn verbaasd over het betoog in de raad van de LDIJ dat totaal niet overeenkomt met de beraadslaging in de commissie. En toch weer onaangenaam verrast dat deze coalitiepartijen het niet eens willen onderzoeken – wat toch wel een minimale inspanning is die je kunt verlenen om de wereld voor mensen in de bijstand een stukje beter te maken.

Eenzelfde situatie vond even later plaats, bij de motie rondom crisisnoodopvang. Helaas werd er een orde voorstel gedaan, waardoor wij onze motie niet mochten inleiden (zie opmerking onder aan dit bericht). Waar tijdens de commissie weer werd gesproken over bereidheid en open armen, werd ook deze motie door de volledige coalitie weggestemd.

Progressief en sociaal meepraten en bekrompen conservatief tegenstemmen: het kan schijnbaar zonder moeite in IJsselstein.

Wel positief: na veel inspanning van de PvdA is gisteravond het raadsvoorstel verruiming kwijtschelding aangenomen. Daarnaast dienden wij een voorstel van GroenLinks mede in – over het hijsen van de regenboogvlag tegen LHBTI+ geweld. Deze werd aangenomen. Dat zijn dan weer kleine stappen in de goede richting.

Wij blijven ons kei- en keihard inzetten voor een socialer IJsselstein en laten ons daarbij niet kisten. Zelfs niet als het ons moeilijk of procedureel bijna onmogelijk wordt gemaakt. Op naar een sterke en sociale stad voor iedereen!

Opmerking voor de kijker van de raadsvergadering:

Het orde voorstel van de VVD leverde gisteravond tijdens de raad een heel bijzondere situatie op, waar wij als partij heel veel van vinden. Dat heeft u tijdens het kijken van de raadsvergadering waarschijnlijk ook gemerkt. Maar wij kiezen er voorlopig voor om onze mening daarover te uiten op de plek waar het hoort en waar dit in eerste instantie ook besproken had moeten worden: het presidium.