Kerstgedachte Usha

Door Usha Poort op 25 december 2022

Trots op mijn stad,

December is de maand van geven, krijgen maar ook van verlichting en warmte. Het gaat niet om de materiële dingen maar voor mij juist om de immateriële.

De kerstgedachte dat de engelen zingen over vrede op aarde, de verbroedering en de zachtheid die we in ons hart hebben, komen er op deze dagen uit.  Het vult mijn hart met warmte om te zien dat IJsselstein hieraan meedoet.

Vanaf 16 december jl. hebben we een tijdelijk asielopvang gecreëerd waar 100 asielzoeker kunnen verblijven. Wat ben ik trots dat het gelukt is om iets op te bouwen in IJsselstein, zodat niemand in de kou hoeft te slapen.Iedere dag is het afwachten wie erbij komt, maar de dankbaarheid die er nu bij de gasten is, raakt mij. Ze helpen door de dag heen mee met kleine klusjes zoals tafels sjouwen, de afwas, etc. Ze zijn vriendelijk en proberen nu al onze taal te begrijpen en te leren. Er wordt televisie gekeken, tafelvoetbal gespeeld en de gasten zorgen voor elkaar. Het maakt niet uit of ze elkaar verstaan of begrijpen, ze helpen elkaar daar waar het nodig is.

Ik ben de mensen die hulp bieden dankbaar: de vrijwilligers, uitzendbureau Unique die woonbegeleiders hebben ingezet, twee locatiemanagers, de dagcoördinatoren, de wethouder die samen met zijn collega’s van de gemeente zijn steentje heeft bijgedragen, maar ook de jongens van de beveiliging die er altijd zijn en altijd in zijn voor een praatje. Petje af!

Ik ben vooral dankbaar dat ik dit mee mag maken van dichtbij, dat ik mag voelen dat het niet is, zoals de sociale media het allemaal voorstelt aan ons, want het is niet zo negatief. Dat ik mag observeren dat sommige dingen groter en betekenisvoller zijn dan wat wij denken.

Ik ben vooral ook trots op IJsselsteiners die ons (PvdA IJsselstein) hebben geholpen met onze december speelgoed- en kerstpakkettenactie, die we samen met GroenLinks hebben opgezet. Het was zó hartverwarmend en liefdevol, dat ik niets anders kan zeggen dan: “dank je wel”.

Jullie warmte, ondersteunende woorden, de dank en mooie verhalen, die wij tijdens de acties hebben gekregen, zijn ook waard om te delen. IJsselstein wat ben je mooi, wat voelen wij ons thuis, je geeft ons de warmte die zo nodig is.

Fijne feestdagen en een gelukkig Nieuwjaar

Usha Poort

PvdA IJsselstein

Usha Poort