Tijdens de raadsvergadering op 7 maart 2024 bleek er met name bij wethouder Bekker en de coalitiepartijen nogal wat onbegrip te bestaan met betrekking tot wat een mobiliteitshub nu eigenlijk is. Voor hen wordt het begrip eenvoudig platgeslagen tot een ander woord voor parkeergarage.
Maar een mobiliteitshub speelt een cruciale rol in het autoluw en leefbaar houden van de stad. Dan moet het college wel de rol pakken die daarbij past en de noodzakelijke parkeerregulering invoeren. Een succesvolle mobiliteitshub levert een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van de wijk of stad doordat een grotere dichtheid en een lagere parkeernorm kan worden gerealiseerd.
In IJsselstein is bij het project aan de Poortdijk al een begin gemaakt met een lagere parkeernorm. Dat werd mogelijk door introductie van deelauto’s en een OV-abonnement voor de nieuwe bewoners.
Project Paardenveld-Noord is gebaseerd op de campusgedachte en voorziet ook in een autoluwe leefomgeving door de inzet van een mobiliteitshub.
Hieronder voor de duidelijkheid de definitie van een mobiliteitshub van CROW:
(CROW bedenkt slimme en praktische oplossingen voor vraagstukken over infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer in Nederland. CROW is een onafhankelijke kennisorganisatie zonder winstoogmerk die investeert in kennis voor nu en in de toekomst)
“Een mobiliteitshub is een knooppunt in een multimodaal mobiliteitsnetwerk.
Op dit knooppunt komen verschillende vervoerswijzen en hun infrastructuur, groottes en schaalniveaus samen. Een hub fungeert als begin-, eind- of overstappunt in de reis. Daarbij is een onderscheid te maken tussen vervoerstromen van personen en vervoerstromen van goederen (logistiek en stadsdistributie), die kunnen overlappen.
Een (mobiliteits)hub is dus, ondanks de naam, meer dan slechts een knooppunt van mobiliteit. Ten eerste worden bij hubs vaak ook slimme, nieuwe en/of duurzame vormen van mobiliteit aangeboden, zoals elektrisch vervoer, deelmobiliteit en ontsluiting via Mobility as a Service (MaaS) dienstverleners. Bovendien staat bij grotere hubs behalve de vervoersfunctie ook de verblijfskwaliteit en beleving centraal.”
Wordt vervolgd …