2023-02 Kijkje achter de schermen bij de afdeling IJsselstein

15 februari 2023

De PvdA is een landelijke politieke partij met lokale afdelingen. Binnen de lokale afdeling IJsselstein is er een bestuur van 3 personen actief en zijn er nog vacatures.

De rol van het bestuur is ondersteunend en niet politiek. Voor politiek hebben we de fractie, deze bestaat uit Marlieke en Paul die ons vertegenwoordigen in de gemeenteraad en daarbij in de commissies worden ondersteund door Senada en Usha.

Uiteraard praten de bestuursleden mee over een aantal zaken tijdens het fractie overleg maar het bestuur is vooral verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de afdeling. Zo houden wij de ledenadministratie bij, zorgen wij voor de diverse inspraakmogelijkheden en het contact met de leden (algemene ledenvergaderingen – KnalRood). Ook organiseert het bestuur de diverse activiteiten en verkiezingscampagnes.

Daarbij heeft de afdeling een eigen administratie met jaarplan, budget en verantwoording. Die plannen worden door onze leden mee ontwikkeld en geaccordeerd. De administratie wordt jaarlijks gecontroleerd door een kascommissie die door de leden van de afdeling is benoemd. Daarbij geeft de penningmeester inzicht in de diverse posten en controleert de kascommissie zelfstandig of de boekingen in de boekhouding kloppen met de bankafschriften. Als afdeling IJsselstein kiezen we er voor om geen kasgeld aan te houden of te werken met een apart fractiepotje.

Gewoon alles via de bank, via 1 pot zodat dit eenvoudig is te controleren.

Die controle vond plaats op 14 februari jl en de kascommissie zal de leden bij de eerstvolgende ledenvergadering adviseren om het bestuur decharge te verlenen voor het gevoerde beleid. Op basis van dat advies is 2022 afgesloten en ingediend bij de landelijke partij. Deze controleert ook nog en zal de gegevens van IJsselstein samen voegen (consolideren) met die van de andere afdelingen.  Tijdens de ledenvergadering zal dit verder nog worden toegelicht en hebben leden de mogelijkheid om vragen te stellen of kaders voor de komende periode te stellen.

Al met al een proces met de nodige checks & balances dat wij zeer serieus nemen.