Extra raadsvergadering april 2020

Door Paul Nieveen van Dijkum op 1 mei 2020

Eerste digitale raadsvergadering in het teken van Corona

Jongstleden 16 april heeft de gemeenteraad digitaal vergaderd. Op de Griffie is met ICT-ondersteuning hard gewerkt dit veilig mogelijk te maken. En ervoor te zorgen dat de inwoners van IJsselstein de vergaderingen ook thuis met beeld en geluid kunnen volgen. De raad heeft eerder geoefend met de techniek maar deze raad is de opmaat naar de vergadercyclus in mei.

Besluitvorming op allerlei dossiers kan niet eindeloos uitgesteld worden. Eind mei kan de raad misschien weer bijeenkomen de in de raadszaal op het gemeentehuis, maar als dat niet zo is, zullen commissies en raad digitaal vergaderen en ook digitaal besluiten kunnen nemen. Om dit mogelijk te maken is eerder deze maand de spoedwet digitale besluitvorming aangenomen. Met deze wet kan de gemeenteraad tijdelijk via een digitale vergadering rechtsgeldige besluiten nemen.

Patrick van Domburg, als burgemeester voorzitter van de raad, opent de vergadering met een in memoriam voor Jan van Leijenhorst, oud PvdA-raadslid in IJsselstein van 1994 tot en met 2016. We zijn een minuut stil, ook ter nagedachtenis van de Coronaslachtoffers in IJsselstein. IJsselstein wordt relatief zwaar getroffen, wellicht volgt naar de oorzaak nog een onderzoek.

In deze tijd is informatie cruciaal en raadsbreed zijn er complimenten voor de wijze waarop in deze crisis in IJsselstein raad en inwoners op de hoogte worden gehouden en er aandacht is voor kwetsbare gezinnen en alles op alles wordt gezet om in contact te blijven met wie hulp nodig heeft. Hartverwarmend is dat het aantal vrijwilligers in IJsselstein zo groot is, dat er wachtlijsten ontstaan.

Voor wie het nog niet wist, op de gemeentelijke website is alle beschikbare informatie over Corona en verwijzingen naar hulp en ondersteuning te vinden: Corona-informatie IJsselstein

Natuurlijk wordt er ook al nagedacht over de volgende fase, wanneer de beperkende maatregelen kunnen worden versoepeld. De verschillende fracties dringen er ook op aan alle nodige ruimte te gebruiken om de negatieve gevolgen van de Coronacrisis voor inwoners en ondernemend IJsselstein zoveel mogelijk te beperken.

Paul Nieveen van Dijkum

“Betaalbaar wonen en leefbare wijken daar zet ik me voor in. Nu, en met uw steun ook straks.” Deze raadsperiode zijn we als PvdA beeldbepalend geweest op het ondewerp wonen door het woningtekort te blijven agenderen en zelf creatieve oplossingen aan te dragen. Dat ik werkzaam ben bij een grotere woningbouwcorporatie helpt daarbij. Woningbouw is

Meer over Paul Nieveen van Dijkum