PvdA: initiatiefrijk voor gemeentelijke campagne-activiteiten GR22

10 november 2021

Woensdagmiddag 10 november vond ten stadhuize overleg plaats tussen de gemeente IJsselstein en de lokale politieke partijen. Doel: het met elkaar organiseren van activiteiten voor een aantrekkelijke campagne richting de Gemeenteraadsverkiezingen (kortweg GR22) op 16 maart volgend jaar.

Nee, onze kandidaat-raadsleden zijn géén “zakkenvullers”, géén “regenten”, géén “Oude Politiek”.
Ja, onze kandidaten zijn hardwerkende IJsselsteiners die zich bereid verklaren om zich de komende 4 jaar volledig te gaan geven voor het bestuur van onze geweldige stad!

Maar maak dat maar eens duidelijk aan een groot publiek.

Op deze vergadering was de PvdA aanwezig met campagne-coördinator Ad van Dongen en afdelingsvoorzitter Harm Groeneweg. Leidraad voor de besprekingen was vooral de agenda van de vorige verkiezingen. Totdat Ad het woord nam en de aanwezigen flink wakker schudde met zijn bruisende creativiteit….

“Vier jaar geleden zag ik de traditionele verkiezingsmarkt op de Overtoom, wat een saaiheid! Marktkraampjes, netjes op een rijtje, lokale politici in gesprekjes met een enkele passant. Dat kan anders, beter! We noemen het geen markt meer maar maken er een festival van. Een groot podium, en daarop per onderwerp belanghebbende burgers en twee partijen, die met elkaar in debat gaan. Op het plein ervoor de toeschouwers, omzoomd door de partij-kramen. Uiteraard afgewisseld met onze lokale culturele coryfeeën voor de muzikale omlijsting. En in die kramen geen dorre partij-praat, maar interactie met humor!”

Ad van Dongen

De aanwezige partijen waren er behoorlijk stil van! Weinig reactie en zeker nog geen juichkreten. Hoe lastig is het om toe te geven dat dit weer een prima PvdA-voorstel is om IJsselstein op te laten bloeien. Schoorvoetend een enkele opmerking. Toen alles wat bezonken was, kwam er nog steeds géén applaus, maar gelukkig…toch de vraag van de voorzitter aan de PvdA om voor dit initiatief een voorstel te schrijven aan de andere partijen. Dan kunnen die er verder over na gaan denken.

Reken er maar op. Ad is al aan het schrijven!

Wat zal het resultaat worden? U zult het later merken: het rijtje verkiezingskraampjes óf een spetterend politiek festival, waarover nog lang nagepraat gaat worden….?

N.b.: ook bracht Ad nog het idee om in de bibliotheek een mooie expositie in te richten van historische verkiezingsposters van alle partijen. We gaan het zien!