Door Harm Groeneweg op 2 april 2018

Jeanette de Neijs benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau

Koninklijke onderscheiding voor Jeanette

Afscheid Jeanette de Neijs van de Gemeenteraad, 28 maart 2018

De laatste raadsvergadering van de periode 2014-2018 stond, zoals gebruikelijk, volledig in het teken van het afscheid nemen van de raadsleden, die de komende periode 2018-2022 niet terug komen.
En deze keer hoort ook onze Jeanette de Neijs tot de vertrekkende raadsleden. Na 12 (!) mooie, maar zeer enerverende en inspannende jaren, heeft zij aangegeven een stap terug te willen doen.

Burgemeester Patrick van Domburg sprak Jeanette toe in een mooi dankwoord. Hij memoreerde de familiegeschiedenis van Jeanette, waarbij de politiek er door o.a. haar vader Willem van Rossum met de paplepel werd ingegoten. Nadat het gezin de Neijs naar de nieuwe wijk Zenderpark was verhuisd, werd Jeanette actief in het wijkcomité. Daar viel ze al snel op, waardoor ze door de LDIJ gevraagd werd om tot deze nieuwe partij toe te treden. Dat bleek al snel geen “goed huwelijk”. Jeanette trad uit deze partij en ging met nog enkele ex-LDIJ’ers verder onder de naam Burger Belangen IJsselstein. Maar die partij werd later opgeheven.

Met haar sociale hart, vervolgde de burgemeester, trad Jeanette toen toe tot de PvdA. Nog eens 2 regeerperiodes volgden. Vele moeilijke dossiers kwamen voorbij. Zeker de laatste 4 jaar, alleen in de Raad, waren “tropenjaren”. Maar Jeanette “staat haar mannetje!”, aldus de burgemeester. Fel in het debat in de Raad, maar na afloop in de foyer weer collegiaal en door velen zeer gewaardeerd. Ook memoreerde hij Jeanettes belangrijke rol bij de totstandkoming van het huidige zaken-college. Jeanette wist namelijk Peter Doesburg over te halen om terug te keren in de Raad als wethouder Financiën.

De burgemeester besloot zijn dankwoord met de beroemde zin, dat “Hij zeer verheugd is, dat het Zijne Koninklijke Hoogheid heeft behaagd, jou, Jeanette de Neijs te benoemen tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau!!”.

Volkomen verdiend, Jeanette!
Ook namens de afdeling van harte gefeliciteerd!

Harm Groeneweg

“Ik ga voor een groene, gezonde stad, voor een geweldig IJsselstein!” Als landbouwkundige weet ik maar al te goed hoe belangrijk de natuur is. Een groen IJsselstein is een gezond IJsselstein. Groen zorgt voor een milder klimaat, bomen en planten zijn de longen van de stad en leggen CO2 vast. Maar groen biedt ook speelruimte

Meer over Harm Groeneweg